2020. július 27., hétfő

10 éves a blog

Durva belegondolni, de immár kereken egy évtizede, hogy a Garfield és barátai blog megkezdte működését. Ennek kapcsán jöjjön egy kis visszatekintés az elmúlt 10 év eseményeire.



2010. április 30. - ez volt az a dátum, amikor az akkor még 11 éves Garfbob10, háta mögött már egy működő három-az-egyben rajongói oldallal (ami három műsor közt ott volt Garfield is) regisztrált a Bloggerre.
Akkoriban sok más fiatalhoz hasonlóan én is szerettem volna egy saját weboldalt létrehozni, ahol a számomra fontos dolgokról írhatok. Próbálkoztam többek közt az eoldallal, emlékeim szerint huponttal és az akkoriban divatos mindenkilapjával is - utóbbi volt a legrövidebb életűbb, mivel nem igazán tudtam kezelni. Aztán valahogy ráakadtam a Bloggerre és gondoltam, teszek vele egy próbát. A blog ekkor még a felhasználói nevem után garfbob10.blogspot.com néven, ami később átnevezésre került. A korábbi linkről sajna már nem irányít vissza ide, mivel egy másik projekten kezdtem dolgozni ezen a címen, aztán végül törlésre került.
Össze is dobtam gyorsan egy dizájnt, ami inkább volt a blogger nyújtotta dolgok általi kísérletezgetés. Ennek köszönhetően kissé átláthatatlan és ronda volt, de el kellett telnie pár évnek, mire drasztikusan átalakítottam az egészet. A létrehozás után ki is raktam első posztomat, mely egy saját fordítású Garfield képsor volt. A képregényt magát valahonnan a Google képkeresőjéből szedtem, az alacsony felbontás mellett pedig a szöveget is elég ocsmányan raktam rá. Ráadásul ekkor még valamiért színes betűvel és színes kihúzással írtam, amit a korábbi oldalamról vettem át, valamiért akkoriban tetszett.



Aztán 2010. májusában az első, saját fordítású képsor után úgy döntöttem, hogy az aktuális évi képsorokkal kezdem a blog frissítését. A képregényeket nem én fordítottam, hanem a Napi Garfield blogról szedtem, eleinte főleg az összekapcsolódó történetűeket. Ezeket azonban igyekeztem nem saját tartalomként mutatni, így az általam fordított képsorokat mindig a "saját fordítás" címkével jelöltem és jelölöm meg a mai napig. A 2010-es évek képsorainak feltöltése egészen 2017-ig tartott, amikor is úgy döntöttem, hogy ezt teljesen hanyagolom és inkább a régebbiekre megyek rá. Aki esetleg a napi, friss Garfield képsorokat akarná olvasni, az a Napi Garfield blogon teheti meg, amit itt érhettek el.
Az oldal első borítóképe még 2010-ből.
A blogon a saját fordítású és az interneten fellelhető magyar Garfield-képsorok összegyűjtése mellett olyan képregényeket is ki szerettem volna rakni, amik a Garfield magazinban szerepeltek, és így valamelyest szintén kötődnek a kövér narancssárga macskához. Az első ilyen a Garfieldot megalkotó Jim Davies másik képregénye, az Orson és barátai, illetve a Garfield magazinnal szorosan összefonódott Kázmér és Huba, de később bővült a repertoár a Blöki bárral,a Heathcliffel, a Marmaduke-kal, a Plunkkal, a Hé, Dodó!-val (ami igazánból egy rövid reklám erejéig szerepelt csak a magazinban, de nekem megtetszett és ezt is a bloghoz adtam) és a Hagarral. Ezek hébe-hóba fordultak elő a blogon és egy jó ideig szintén főleg a neten találtakat gyűjtöttem egy csokorba, de szeretném ezeknél is inkább saját fordításúakkal folytatni a jövőben.

1 évvel a blog indulása után aztán úgy döntöttem, hogy a blog mellett egy Facebook-oldalt is indítok, főleg annak tekintetében, hogy a Garfield magazin forgalmazójának még nem volt akkor hivatalos oldala. Így született meg az egykori Garfield rajongói oldal (Hungary fan club). A legelső próbálkozáskor még Garfieldot eljátszva próbáltam posztolni ide, de aztán hamar beláttam, hogy ez így nem működőképes.Végül elkezdtem tényleg rajongói oldalként kezelni és különböző Garfielddel kapcsolatos dolgokat megosztani rajta (Karácsonykor és Szilveszterkor például az aktuális évi képsorokat), majd szép lassan átváltozott az egész a blog hivatalos oldalává.
Szintén ekkor, 2011-ben regisztráltam a Wikipédiára, ahol hébe-hóba a mai napig is aktívan szerkesztek. Itt kezdetben főleg Garfieldes és rajzfilmes témákban szerkesztettem, ma már inkább filmekkel kapcsolatban készítek cikkeket. Itt ismerkedtem meg egy szintén rajzfilmes témában tevékenykedő szerkesztővel, Ákossal, aki két évvel később saját rajzfilmes hírblogot indított Rajzfilmövezet címen. A blogot kétszer is ajánlottam, először a Garfield és barátairól írt hosszú cikkem végén, majd később egy rövid oldalajánlót is csináltam neki. Egy idő után én is elkezdtem cikkeket küldeni ide e-mailben, majd később szerkesztőként kezdtem el dogozni. Azóta a blog is sokat fejlődött, immár Toonsphere néven, nemzetközi hírportállá vált, én pedig azóta is szerkesztem.

2012-ben két dolog is történt. Először is regisztráltam a freeblogra, ahol klasszikus Garfield képsorokat terveztem kirakni saját fordításban. Szintén ugyanezen évben terveztem egy nyereményjátékot annak fényében, hogy a Facebook oldal elérte a 200 lájkot. Ám ennyi idősen még nem gondoltam bele alaposan hogy hogyan is szervezzem meg, így végül két évnyi húza-vona után elhalt az ötlet.
Az oldal második borítóképének végleges változata 2013-ból.

A Garfield Calssic névre keresztelt blogom végül nem volt hossz életű, mivel 2013-ban végleg bezárta freeblog. Ezután döntöttem úgy, hogy itt kezdek el jobban koncentrálni a régebbi képsorokra, illetve a saját fordítású képregényekre. Ekkor döntöttem úgy, hogy átnevezem a blogot Garfield képregényekről Garfield és barátaira, illetve ekkor változtattam meg a borítóképet is, három évvel később pedig az URL cím is követte.
Szintén ugyanezen évben elkezdtem a saját fordítású mellett saját készítésű képsorokat is közzé tenni (amiket egyébként anno először még az apafia.hu oldalra küldtem el, ahol egy rövid ideig szerkesztő is voltam). Ezeket az oktató jellegűnek szánt Professor Garfield oldalon található Comics Lab-ben csináltam, ahol elég sok karaktert, tárgyat és hátteret ad a készítők kezébe. Sajnos azonban szövegdobozok nem támogatják az ékezeteket, így végül kénytelen voltam azok nélkül készíteni őket. Szerettem is csinálni ezeket, de kedv és ihlet hiányában az eddigi utolsó 2014-ben jelent meg. A mostani visszatekintés hatására azonban ismét megjött a kedvem hozzá, szóval nemsokára várható egy újabb ilyen.

A 2014-es év posztolás terén is csúcs volt, hiszen ekkor több mint 300 bejegyzést osztottam meg. Azonban az ezután következő évben nem nagyon posztoltam, ennek egyik fő oka pedig az volt, hogy az addig használt laptopom bemondta az unalmast. 2016-ban azonban sikerült újat szereznem, így a blogot is igyekeztem fellendíteni. Emiatt ismét felújítottam egy dizájnt, újítottam egy borítóképet és igyekeztem naponta, rendszerszerűen érkezni képregényekkel. Ez hellyel-közzel néha tudtam is tartani, azonban végül bebukott ez a fajta projekt.

És akkor itt vagyunk most, 10 év elteltével, több mint 90000 oldalmegtekintéssel és majdnem 900 bejegyzéssel. Sajnos az utóbbi 1-2 évben a szokottnál is jobban elhanyagoltam a blogot - most például több, mint fél év telt el a legutóbbi poszt óta. Ennek egyik főbb oka az OKJ képzésem, illetve utána a munkám volt. A másik pedig az, hogy bár még mindig nagyon szeretem Garfieldet, már nem olyan hatalmas a rajongásom iránta, mint amilyen a blog indulásakor volt.
Most nyáron azoban igyekszek ismét életet lehelni a blogra, és ha nem is napi szinten, de azért hetente legalább egyszer-kétszer új képsorokat kirakni rá. Most azonban szeretném megköszönni mindenkinek, aki az elmúlt 10 évben velem tartott és követte a blogot, és remélhetőleg tán ismét remek 10 évet töltünk el együtt a lusta macskával és barátaival.

Azonban nem csak ezt a visszatekintést terveztem az évfordulóra. Nemsokára kikerül az első bejegyzésben lefordított képregény feljavítva, illetve készül még valami, amivel köszönetet mondok az olvasóknak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése